zaterdag 17 maart 2012

Ding 28. Crowdsourcing en crowdfunding

Na het lezen van alle informatie was ik helemaal blij, mooi om te zien hoe mensen elkaar helpen! Er bestaan nogal wat initiatieven, en in tijden van economische crisis lijkt het me geen prioriteit voor mensen om geld te doneren aan andermans projecten, maar ik heb het denk ik mis. Vooral Voordekunst vind ik een prachtig voorbeeld. Erg leuke site ook, overzichtelijk, duidelijk, je weet precies wat het project is, wat je krijgt als je doneert (veel verschillende mogelijkheden), hoe het ervoor staat, wie de donateurs zijn. Top!

Grappig om te zien dat bij het verbeteren van de Australian Newspapers nogal wat fanatiekelingen zijn. Er zijn mensen die duizenden regels hebben verbeterd. Volgens mij wordt het echt een sport om foutjes te ontdekken en te verbeteren. En dan gaat het ook niet om een gering aantal mensen, het zijn er tientallen, misschien wel honderdtallen die zich ermee bezig houden. Leuke hobby!

Ik heb de website verbeter de buurt bekeken, en ik zag dat mijn gemeente, Smallingerland, wel meedoet aan het project (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Leeuwarden), maar toch heb ik er geen problemen of projecten in de buurt op kunnen ontdekken. Leuk initiatief, volgens mij heeft het nog wat meer bekendheid nodig.

Dat google image labeler sprak me wel aan, in spelvorm tags aan afbeeldingen toevoegen, maar ik kwam er achter dat de game tot 2011 bestond, maar er nu niet meer is. Ik citeer:

Google Image Labeler was a feature, in the form of a game, of Google Image Search that allowed the user to label random images to help improve the quality of Google's image search results. It was online from 2006 to 2011.  (bron: wikipedia)


Oude informatie dus :)

Voor de bibliotheek vind ik het een goed idee om meer te gaan doen met zoiets als durftevragen. Ook vind ik de website goeievraag.nl een goed voorbeeld van hoe mensen elkaar kunnen helpen. We hebben met een aantal collega's een tijdje (als proef) namens de bibliotheek vragen beantwoord, maar dit gebeurt nu niet meer. Is wel jammer, want je hebt als bibliotheek bepaalde specifieke kennis waarmee je mensen kunt helpen. Door alle bezuinigingen is het niet ondenkbaar dat de bibliotheek andere vormen van financiering zal moeten aanboren, zo zouden we via crowdfunding projecten kunnen proberen te bekostigen. Dit moeten dan uiteraard projecten zijn die ook een meerwaarde hebben voor het publiek.




1 opmerking:

  1. Je bent niet de eerste die het noemt, maar ik heb nu de opdracht voor het spel over Google afbeeldingen maar uit de opdrachten gehaald. Jammer dat het spel niet meer bestaat: het lijkt inderdaad heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen