dinsdag 7 februari 2012

Ding 24. Mediawijsheid


Naar mijn mening is het niet meer dan logisch dat de bibliotheek een rol heeft in het bijbrengen van mediawijsheid van mensen.
De biblitheek richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van mensen en de verbetering van hun kansen in de maatschappij. De bibliotheek brengt mensen in contact met de bronnen van informatie, kennis en cultuur om deze ontwikkeling tot stand te brengen. Mediawijsheid is een breed begrip, maar omvat veel aspecten van het dagelijks leven en iedereen krijgt ermee te maken. Bibliothecarissen kunnen helpen om het voor mensen begrijpelijker en inzichtelijker te maken.

Tijdens de werkstuk- en spreekbeurtbegeleiding die ik geef in Bibliotheek Bilgaard kom ik ook veel media onwijsheid tegen. Kinderen vinden het lastig om te zoeken op internet en om onderscheid te maken in bruikbare en minder bruikbare informatie. Hierin kan ik ze ondersteunen. Ook tijdens de inloopspreekuren komen klanten met heel verschillende vragen. Ik merk dat er nog veel onwetendheid is en dat mensen vaak ook wat angst hebben om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het internet. Het is mooi als je mensen een stapje verder kunt helpen. Workshops als omgaan met sociale media en het demonstreren van de e-reader vind ik dan ook een uitstekende manier om kennis over te brengen aan de klant. Op dit moment worden er al aardig wat inloopspreekuren en workshops georganiseerd, dit moet zeker zo doorgaan.

Ik denk dat het onderwerp van een activiteit in de week van de mediawijsheid wel dicht bij de klant moet blijven, je moet niet met té vooruitstrevende of high-tech snufjes komen, dat schrikt af. Wellicht is een kennismaking met de smartphone een goed idee.

Ook heb ik de mediawijsheid quiz gemaakt, op de eerste twee niveaus had ik een score van 100%, bij niveau 3 had ik toch wat foutjes, er is altijd wat bij te leren!

maandag 6 februari 2012

VerdiepDingen


Deze blog moest even worden afgestoft, maar daar zijn we weer!

Wat me van de 23dingen het meest is bijgebleven is dat er ontzettend veel gebeurt op en rondom het internet en dat er voortdurend nieuwe ontwikkelingen aan de gang zijn. Het is goed om een aantal dingen te hebben ontdekt tijdens de cursus, maar het is noodzakelijk om de ontwikkelingen zelf ook te blijven volgen. Dit probeer ik zoveel mogelijk te doen.

Na de 23dingen ben ik gaan twitteren, zowel voor de bibliotheek als voor mijzelf.
Twitter is een uitstekende manier om met klanten te communiceren. Er kan wat de bibliotheek betreft nog wel meer uitgehaald worden.
Hetzelfde geldt voor facebook, binnenkort wordt (hopelijk) een facebook voor de sbmf aangemaakt. Met facebook kun je veel mensen bereiken, je kunt er o.a. allerlei activiteiten op kwijt, de boekendeler kan er nieuwe aanbevelingen op aankondigen, BiebWerkt kan z'n zegje doen, je kunt mensen informeren, maar belangrijker nog, je kunt met mensen in gesprek.
Een website is erg eendimensionaal, sociale media maakt het mogelijk om met de klant te communiceren. Hier moeten we, mijn inziens, als bibliotheek nog veel meer op in zetten.

Zelf heb ik ook een facebookpagina, hyves heb ik inmiddels verwijderd.
Verder heb ik na de 23dingen amper meer gebruik gemaakt van netvibes en rss feeds.
Ik ben van plan om dit weer op te pakken, maar nu via Google reader.

Librarything heb ik ook niet meer aangeraakt, teveel lijstjes, teveel dingen om bij te houden. My Discoveries in de aquabrowser is eigenlijk ook zoiets, hier heb ik wel een account aangemaakt en in het begin heb ik er nog boeken en tags aan toegevoegd, maar ik doe er nu eigenlijk niets meer mee.

Mooi dat er verdiepdingen zijn, ik heb zin in om er in te duiken!