dinsdag 7 februari 2012

Ding 24. Mediawijsheid


Naar mijn mening is het niet meer dan logisch dat de bibliotheek een rol heeft in het bijbrengen van mediawijsheid van mensen.
De biblitheek richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van mensen en de verbetering van hun kansen in de maatschappij. De bibliotheek brengt mensen in contact met de bronnen van informatie, kennis en cultuur om deze ontwikkeling tot stand te brengen. Mediawijsheid is een breed begrip, maar omvat veel aspecten van het dagelijks leven en iedereen krijgt ermee te maken. Bibliothecarissen kunnen helpen om het voor mensen begrijpelijker en inzichtelijker te maken.

Tijdens de werkstuk- en spreekbeurtbegeleiding die ik geef in Bibliotheek Bilgaard kom ik ook veel media onwijsheid tegen. Kinderen vinden het lastig om te zoeken op internet en om onderscheid te maken in bruikbare en minder bruikbare informatie. Hierin kan ik ze ondersteunen. Ook tijdens de inloopspreekuren komen klanten met heel verschillende vragen. Ik merk dat er nog veel onwetendheid is en dat mensen vaak ook wat angst hebben om aan de slag te gaan met bijvoorbeeld het internet. Het is mooi als je mensen een stapje verder kunt helpen. Workshops als omgaan met sociale media en het demonstreren van de e-reader vind ik dan ook een uitstekende manier om kennis over te brengen aan de klant. Op dit moment worden er al aardig wat inloopspreekuren en workshops georganiseerd, dit moet zeker zo doorgaan.

Ik denk dat het onderwerp van een activiteit in de week van de mediawijsheid wel dicht bij de klant moet blijven, je moet niet met té vooruitstrevende of high-tech snufjes komen, dat schrikt af. Wellicht is een kennismaking met de smartphone een goed idee.

Ook heb ik de mediawijsheid quiz gemaakt, op de eerste twee niveaus had ik een score van 100%, bij niveau 3 had ik toch wat foutjes, er is altijd wat bij te leren!

1 opmerking:

  1. Wat mediawijsheid betreft zitten we aardig op een lijn. Belangrijk, je merkt in klantencontacten hoeveel onwijsheid er nog is, maar anderzijds kunnen we maar weinig klanten bedienen. Er wordt niet snel om gevraagd. Je moet zelf pro-actief optreden om de mediawijsheid aan de man te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen