vrijdag 17 februari 2012

Ding 25. Screencasting

Met screencasting had ik nog geen ervaring. Wel vaker gezien uiteraard, er bestaan veel uitlegfilmpjes op het internet, ook heeft collega Groenplaats laatst nog een presentatie gegeven met behulp van een screencastingfilmpje. Heb het ook al meerdere keren in presentaties van collega Jeroen voorbij zien komen. Ziet er vaak professioneel uit, was ook benieuwd hoe dat nou in z'n werk ging en of het lastig zou zijn. Dat laatste viel gelukkig mee. Ik heb voor screencast-o-matic gekozen omdat je hiervoor verder niets hoeft te installeren. Scheelt weer. Ik moest m'n java nog wel even updaten. Ik heb een kort instructiefilmpje opgenomen over hoe je je aan kunt melden bij My Discoveries in de Aquabrowser.



Het is heel kort en wellicht niet helemaal op het juiste tempo, maar je krijgt even een idee. Begeleiding door een stem zou waarschijnlijk nog wat prettiger zijn, maar dit heb ik bewust niet gedaan omdat ik snipverkouden ben. Leuk om hier kennis mee gemaakt te hebben. Voor de klanten van de bibliotheek kunnen zulke filmpjes ook handig zijn. We kunnen het inzetten voor onze eigen producten, als de Aquabrowser, hoe je je boeken online kunt verlengen, zoeken in de Aquabrowser, hoe werkt het uitleenapparaat etc. Mogelijkheden volop. Ook kan het gebruikt worden bij presentaties en scholing om zaken aan collega's en/of klanten uit te leggen.

7 opmerkingen:

  1. Het filmpje valt helaas net buiten het frame, heb geprobeerd de breedte aan te passen, dit is niet gelukt. Iemand nog tips misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inmiddels hele lay-out aangepast en probleem is opgelost :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze screencast gaat mooi vooraf aan die van Hinke. Wat ik op Facebook al las: samen vormen ze een prima instructie over MyDiscoveries.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We moeten maar een screencastingteam oprichten, per slot van rekening hebben wij ook beide de flipcursus gevolgd :-)
    Leuk filmpje Franka, je hebt er toch wel geluid bij, want ik hoor het geratel van de toetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wanneer gaan jullie overigens (eindelijk) eens flipperen? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat klinkt wel spannend, een 'flipcursus'. Dit soort instructies zijn ook handig voor nieuwe werknemers, scheelt weer met inwerken! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Jeroen: héle goede vraag! ;) Ga binnenkort waarschijnlijk wel met de b-factory met de kinderen een film(pje) maken, hierbij kunnen we de flip goed gebruiken!

    @Josephine: haha, was handig geweest, maar wel stuk minder gezellig..

    BeantwoordenVerwijderen