dinsdag 7 april 2009

Ding 13. Online kantoortoepassingen en andere tools

Allereerst heb ik Google Docs & Spreadsheets uitgeprobeerd. Ik heb de taal op Nederlands gezet, wel zo gemakkelijk. Er was natuurlijk al een gedeeld document aanwezig, het voortgang 23dingen document. Dat herinnerde me er meteen aan dat ik dat nog even moet bijwerken. Dit document is natuurlijk een mooi voorbeeld van hoe je gezamenlijk een document kan gebruiken. Ik denk dat er in de dagelijkse praktijk op het werk inderdaad veel meer situaties zijn waarin het gebruikt kan worden. Ik heb wat documentjes van mezelf toegevoegd en dat is erg makkelijk.

In Bilgaard werken we nu actief met de agenda, die in de Bilgaard Zarafa Webaccess staat. De openingsuren van de bibliotheek staan er op, maar ook de groepsbezoeken, activiteiten, cursussen e.d. zodat alle collega’s kunnen zien wat er op de planning staat. Ook staan er contactgegevens bij van bijvoorbeeld een docent van een klas voor het groepsbezoek zodat bij ziekte een andere collega weet wie er bereikt moet worden. Iedereen (die toegang heeft tot de Bilgaard Zarafa) kan hier zaken aan toevoegen. Ook houd iedereen (nouja, nog niet iedereen, maar dit is wel de bedoeling) de eigen agenda met eigen rooster en afspraken bij, wat ook erg handig is.



Ik heb de Microsoft Office Live Workspace ook bekeken, omdat ik ook een hotmail account heb. Ik kreeg meteen een welkomstmailtje dat me vertelde dat je meer dan 1000 documenten online op kunt slaan. Je moest het nog wel even activeren (met één muisklik). Deze workspace is vergelijkbaar met de Google Docs. Het is overzichtelijk en makkelijk in gebruik.

Omdat we op het werk de mogelijkheid hebben om op het igel pasje dingen op te slaan is het niet erg nodig om online documenten voor mezelf op te slaan, maar ik denk wel dat het erg nuttig is voor het delen met anderen!

1 opmerking:

  1. Het is vooral nuttig voor het delen van documeten met anderen buiten de organisatie: onder het pasje hebben we ook toegang tot een gezamenlijke schijf voor de hele organisatie en een per vestiging. Het gaat ook om het idee om documenten te delen.

    BeantwoordenVerwijderen