dinsdag 19 mei 2009

Ding 21. Sociale bibliotheekcatalogi

Wat mooi, zo’n interactieve catalogus. Ik denk dat het zeker een meerwaarde heeft voor klanten als ze zelf hun waardering, recensies, tags e.d. aan de catalogus toe kunnen voegen. Ik denk wel dat er gevaar in zit dat het rommelig wordt en ook dat er nogal wat tags mijlenver van het onderwerp afwijken. Dit laatste zie je ook bij de catalogus van de OBA. Zal er ook nog iemand ‘achter’ zitten die tags nakijkt, en eventuele rare dingen verwijderd? Ook denk ik dat het vooral de fanatiekere lezers zullen zijn die hier gebruik van gaan maken. Lang niet iedereen heeft er behoefte aan. Ik ben wel benieuwd hoe vaak er in de OBA catalogus iets wordt getagd. Ik denk dat als je zoiets in gaat voeren, je ook veel aan promotie moet gaan doen. Worldcat en OCLC zijn mooie toepassingen, maar ik denk dat je (ik) het in de praktijk niet snel zal gebruiken. Ik ben van mening dat het een hele goede zaak is dat de Aquabrowser ingevoerd gaat worden in onze bibliotheek. Het heeft echt meerwaarde voor de klant, ik denk dat het zoeken voor hen een stuk handiger gaat worden, ook al zal het natuurlijk eerst wennen worden. Ik denk dat de klant het zeker zal waarderen!

1 opmerking:

  1. Je bent al de tweede die rare tags signaleert in de Aquabrowser van de OBA. Ik weet niet of er nog een redactie toekijkt op de tags. We merken wel als de Aquabrowser bij ons breder wordt ingevoerd of zoiets nodig is of niet.

    BeantwoordenVerwijderen