donderdag 19 maart 2009

Ding 10. Social Bookmarking en Delicious


In mijn bericht van 10 januari (ding 3) schreef ik dat Gerbrich me delicious had laten zien. Toen leek het nog zó ver weg voor we bij dat ding zouden zijn, maar het is alweer zo ver! Ik heb zelf een account aangemaakt. Al die accounts vind ik toch best lastig, ik ben altijd blij als ik thuis achter de computer zit, want daar sla ik m’n gebruikersnamen en wachtwoorden op, op een openbare computer weet ik vaak niet meer wat waar bij hoort, terwijl ik het zoveel mogelijk logisch probeer te houden, maar dit terzijde. Het voordeel van delicous is dat je overal je favoriete websites kunt bekijken. Ik heb op mijn werk echter ook al mijn sites opgeslagen die ik nodig (zou kunnen) heb(ben). Dat vind ik het handige van het igelpasje, je hebt je eigen bestanden en favorieten altijd bij je. Dus voor dat voordeel hoef ik op zich geen gebruik te maken van delicious, want ik ben alleen thuis of op het werk online.
Het sociale aspect dan, je kunt via de tags makkelijk bij soortgelijke (of hele andere, maar wel interessante) pagina’s komen. Dit is inderdaad handig, maar voor ik het weet zit ik een eind weg te klikken en ben ik niet echt efficiënt bezig. Het is wel leuk, maar ik weet niet of het erg zinvol is. Inmiddels ben ik letterfretter en kuierder tegengekomen en zij zitten nu in mijn netwerk. Ook heb ik 23dingen toegevoegd. Letterfretter heeft me de link van aquabrowser toegestuurd, die heb ik nu toegevoegd als bookmark. Leuk om te ontdekken dat dat kan! Ik vond het rijtje bookmarks niet erg overzichtelijk, maar nadat ik het gesorteerd heb op alfabet voelde het al iets beter.
Ik zie de voordelen wel, maar nog steeds zit ik gewoon het allerliefst thuis achter m’n computer met mijn handig georganiseerde bladwijzers in firefox en waar ik overal lekker handig in kan loggen.

1 opmerking:

  1. Je hoeft Delicious natuurlijk niet te gebruiken, maar ik vind het zelf toch wel een overbrugging tussen werk en thuis. Vooral wat betreft de sites met wachtwoorden ervoor: die sla ik als niet-gedeelde favoriet op. Het is wel de kunst om elke nieuwe site er in te zetten. Dat ontbreekt er bij mij nog wel eens aan.
    Hinke had ook problemen met de sortering: overzichtelijk is het allemaal niet. Ik hoor ook wel geluiden dat de favorieten via een Google-account (i-Google) veel handiger en overzichtelijker zijn. Maar zin in overstappen heb ik dan weer niet. Dan moet je alles weer opnieuw doen.

    BeantwoordenVerwijderen