zondag 15 maart 2009

Ding 9. Visie op web 2.0

Na de eerste dingen is het me duidelijk geworden dat het ontzettend druk is online! Wat gebeurt er veel, en wat een mogelijkheden. Het verbaasd me ook dat zoveel mensen er al mee bezig zijn, terwijl ik van sommige zaken bijna nog geen weet had. Nu ik RSS ken zie ik overal oranje icoontjes opduiken. Ook vallen de tags op verschillende sites me op. Voorheen had ik er nooit over nagedacht waar dat nou goed voor zou zijn.

Een weblog lijkt me een mooie aanvulling voor de website van de bibliotheek.In een stukje van een collega las ik ook dat het de bibliotheek persoonlijker maakt, en ik denk zeker dat klanten dat kunnen waarderen. Je kunt er nieuwtjes op plaatsen, actuele zaken als de boekenweek en activiteiten. Het is dan natuurlijk wel zaak dat iemand dit voortdurend bijhoud. Ik denk dat er in de bibliotheek veel meer aandacht mag zijn voor de (promotie van) activiteiten die er plaatsvinden. De grote schermen met informatie in de bibliotheek zelf zijn al een mooie verbetering, maar op de website komen de activiteiten naar mijn idee niet altijd goed tot z’n recht. Het zou mooi zijn als de activiteit van die dag of week mooi zichtbaar wordt bij het bezoeken van de website. RSS zou hier ook aan kunnen bijdragen. Klanten kunnen dan bijvoorbeeld een speciale RSS toevoegen voor alleen de activiteiten, of nieuw verschenen boeken, of noem maar op.

In de activiteiten met kinderen en jongeren in Bilgaard willen we t.z.t. ook gebruik gaan maken van het web. Mogelijkheden zouden kunnen zijn: filmpjes maken en die op youtube plaatsen, een weblog bij gaan houden, foto’s maken en bewerken en delen. Je kunt verschillende dingen toepassen, het is ook een manier om jongeren te bereiken.

1 opmerking:

  1. Jongeren bereiken, dat is inderdaad wat we willen. Met deze toepassingen gaat het de goede kant op. Misschien ook samenwerken met jongeren: hen filmpjes laten maken en die plaatsen.
    Verder zijn RSS-feeds langzamerhand onontkoombaar: bijna iedere deelnemer ziet hier iets in.

    BeantwoordenVerwijderen